Janika VANDERVELDE

Janikos Vandervelde muzika kyla iš energingo dialogo tarp instinkto ir formos. Muzikologė Susan McClary (MacArthuro fondo stipendininkė ir knygos „Moteriškos pabaigos” autorė) jos subtilų, asimetrišką garsų ir ritmų pynimą apibūdino kaip „be galo žavų – beveik kaip kristalo briaunos, kurios, atrodo, keičiasi su kiekvienu pasukimu. … tvarkingas, tačiau nepavaldus laikui.” Jos kompozicijų ciklas „Genesis” (septyni kūriniai, parašyti 1982-1989 m. įvairiems nedideliems ansambliams) – tai išplėstinis gyvenimo ciklų ir kaitos ciklų tyrinėjimas, kurio šaknys – kontrapunktinė besiplečiančių palindromų ir laikrodžio mechanizmų tėkmė. Šių pripažinimo sulaukusių kūrinių architektūra kyla iš ankstyvo susidomėjimo T’ai-chi diagrama, kuri kompozitoriui suteikė alternatyvą vakarietiškiems, linijiniams komponavimo modeliams.

Pastarąjį dešimtmetį M. Vandervelde muzika tapo eklektiškesnė ir elastingesnė, į ankstesnį rūpestį procesu, architektūra ir kalbos grynumu įtraukdama atviresnį, spontaniškesnį, daugiamatį garsų pasaulį.
Iš Viskonsino kilusi M. Vandervelde yra parašiusi daugiau nei 90 kūrinių orkestrams, chorams, kameriniams ansambliams, solistams ir scenai, tarp jų – operas „Hildegarda” (1989) ir „Septynios septynerios” (1993). Ji du kartus buvo Bush Artist Fellow ir McKnight Foundation Composer Fellow, apdovanota San Francisko moterų filharmonijos apdovanojimu Boulanger, gavo Minesotos valstijos meno tarybos, ASCAP ir Amerikos kompozitorių forumo stipendijas. Jos kūrinius užsakė tokios organizacijos kaip Minesotos orkestras, Guthrie teatras, Sen Paulo kamerinis orkestras, Moterų filharmonijos orkestras, Minesotos choralas, Dale Warland Singers, Chanticleer, Oregono repertuaro dainininkai ir Zeitgeist. Ji įtraukta į „New Grove Dictionary of Music” (2-asis leidimas) ir „International Who’s Who of Classical Musicians”.

1999-2002 m. M. Vandervelde dirbo kompozitore rezidente trijose Dvynių miestų organizacijose – Minesotos chorale, Minesotos meninio ugdymo centre ir Tarptautinėje moterų lygoje už taiką ir laisvę – pagal Niujorke įsikūrusios organizacijos „Meet the Composer, Inc.” stipendiją „New Residencies”. Ji buvo muzikos ambasadorė platesnei bendruomenei, rengė pristatymus rajono vietose, pokalbius prieš koncertus, rezidencijas mokyklose, organizavo skaitymo sesijas, konsultavo vietos atlikėjus, vedė pamokas studentams kompozitoriams ir kitiems jauniesiems menininkams.

Baigusi trejus metus trukusią „Naujųjų rezidencijų” stipendiją, M. Vandervelde nuolat rengia chorų užsakymus įvairaus lygio grupėms – nuo profesionalų iki vaikų. 2006 m. ji sukūrė kompozicijos mokymo programą, kurioje naudojamos muzikos technologijos – „Music By Kids For Kids”, kurią galima įsigyti iš Amerikos kompozitorių forumo. Šiuo metu ji dirba Perpicho menų ugdymo centro – valstijoje veikiančios novatoriškos menų vidurinės mokyklos, kurioje vykdoma naujausia kompozicija pagrįsta muzikos programa – dėstytoja.